Van HIERO naar TOKIO

Met de auto en motor over land van Amsterdam naar Tokio

Het idee


Allert Stolp

Katwijk

Milko de Jonge

Amsterdam

Wilco Troost

Maarsen

Ronald van der Veer

Voorhout

Vier avonturiers hebben het plan opgevat om in 100 dagen van Amsterdam naar Tokio te rijden. Twee met de auto, twee met de motor. De reis gaat door twintig verschillende landen. Na Nederland, gaat de route door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië Herzegovina, Montenegro, Albanië, Griekenland, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië, Kazachstan, Rusland, Mongolië en uiteindelijk Japan.

Zoals met veel plannen, die mooiste ideeën ontstaan onder het genot van een drankje in de kroeg. In 2011 ontstond het idee om over land naar Kaapstad te rijden. Met de motor? Met de auto? Het leek een bijzondere maar ook bijna onuitvoerbare missie.

De plannen veranderde. Afrika was een lastig en niet altijd veilige reisroute. Het nieuwe einddoel werd Shanghai in China. Tijdens de vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam begin 2013 bleek dat het praktisch onmogelijk is om met een motor China in te komen. Een domper op de reisplannen.

Al snel kwam Vladivostok in het vizier in het oosten van Rusland. Het stapje om daarvandaan de oversteek te maken naar Japan om te eindigen in Tokio lag al snel voor de hand.

De reisroute



Week 1 : Van Amsterdam naar Tirana in Albanië.
Week 2 : Vanuit Albanië, via Thessaloniki komen we via Troje Turkije binnen
Week 3 : Via de noord zijde van Turkije gaan we langs Safranbolu, Trabzon, Sumala tot de Georgische grens
Week 4 : Vanuit het hooggelegen Kazbegi klooster in Georgië naar Baku in Azerbeidjan
Week 5 : Van Ashgabad in Turkmenistan, naar Xiva, Buchara en Samarkand in Oezbekistan
Week 6 : Het eerste gedeelte van de Pamir Highway in Tadzjikistan
Week 7 : Via het oosten van Tadzjikistan naar Osh in Kirgizië
Week 8 : Door de hooglanden van Kirgizië
Week 9 : Door Kazachstan naar Elgii in Mongolië
Week 10 : Naar de Mongolese hoofdstad Ulan Batoor
Week 11 : Door Mongolië
Week 12 : De grens met Rusland weer over en verder oostwaarts
Week 13 : Naar de Ferry in Sakhalin
Week 14 : Op weg naar Tokio door Japan
Week 15 : Aankomst op dag 100 in Tokio



Nederland
Hoofdstad: Amsterdam
Inwoners: 16,9 Miljoen
Oppervlakte : 41.526 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Nederlands
Geplande periode: 1 mei 2016
Duitsland
Hoofdstad: Berlijn
Inwoners: 82,5 Miljoen
Oppervlakte : 356.974 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 1-2 mei 2016
Oostenrijk
Hoofdstad: Wenen
Inwoners: 8,18 Miljoen
Oppervlakte : 83.850 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Duits
Geplande periode: 2-3 mei 2016
Slovenië
Hoofdstad: Ljubljana
Inwoners: 2,0 Miljoen
Oppervlakte : 20.273 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Sloveens, Italiaans en Hongaars
Geplande periode: 3 mei 2016
Kroatie
Hoofdstad: Zagreb
Inwoners: 4,5 Miljoen
Oppervlakte : 56.542 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Kroatisch
Geplande periode: 3-5 mei 2016
Bosnië en Herzegovina
Hoofdstad: Sarajevo
Inwoners: 3,9 Miljoen
Oppervlakte : 51.209 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Bosnisch, Servisch
Geplande periode: 4-5 mei 2016
Montenegro
Hoofdstad: Podgorica
Inwoners: 0,65 Miljoen
Oppervlakte : 14.026 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Montenegrijs, Servisch
Geplande periode: 5-6 mei 2016
Albanië
Hoofdstad: Tirana
Inwoners: 3,6 Miljoen
Oppervlakte : 28.748 km2
Tijdsverschil : Geen tijdsverschil
Taal : Albanees
Geplande periode: 6-9 mei 2016
Griekenland
Hoofdstad: Athene
Inwoners: 10,6 Miljoen
Oppervlakte : 131.957 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Grieks
Geplande periode: 9-11 mei 2016
Turkije
Hoofdstad: Ankara
Inwoners: 72,3 Miljoen
Oppervlakte : 769.360 km2
Tijdsverschil : +1 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turks
Geplande periode: 11-17 mei 2016
Georgië
Hoofdstad: Tbilisi
Inwoners: 4,9 Miljoen
Oppervlakte : 69.700 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Georgisch
Geplande periode: 17-27 mei 2016
Azerbeidzjan
Hoofdstad: Bakoe
Inwoners: 9,7 Miljoen
Oppervlakte : 86.600 km2
Tijdsverschil : +3 uur t.o.v. Nederland
Taal : Azerbeidzjaans
Geplande periode: 25-31 mei 2016
Turkmenistan
Hoofdstad: Asjchabad
Inwoners: 5,1 Miljoen
Oppervlakte : 488.100 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Turkmeens
Geplande periode: 1-3 juni 2016
Oezbekistan
Hoofdstad: Tasjkent
Inwoners: 28,9 Miljoen
Oppervlakte : 447.400 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Oezbeeks
Geplande periode: 3-9 juni 2016
Tadzjikistan
Hoofdstad: Doesjanbe
Inwoners: 8,0 Miljoen
Oppervlakte : 142.600 km2
Tijdsverschil : +4 uur t.o.v. Nederland
Taal : Tadzjieks Perzisch
Geplande periode: 9-19 juni 2016
Kirgizie
Hoofdstad: Bishkek
Inwoners: 5,2 Miljoen
Oppervlakte : 198.500 km2
Tijdsverschil : +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kirgizisch, Russisch
Geplande periode: 19-25 juni 2016
Kazachstan
Hoofdstad: Astana
Inwoners: 17,9 Miljoen
Oppervlakte : 16.009.600 km2
Tijdsverschil : +4 / +5 uur t.o.v. Nederland
Taal : Kazachs, Russisch
Geplande periode: 25 jun-4 jul 2016
Rusland
Hoofdstad: Moskou
Inwoners: 143,4 Miljoen
Oppervlakte : 17.075.400 km2
Tijdsverschil : +2 / +10 uur t.o.v. Nederland
Taal : Russisch
Geplande periode: 4/7-6/7 22/7-2/8 2016
Mongolië
Hoofdstad: Ulaanbaatar
Inwoners: 2,9 Miljoen
Oppervlakte : 1.564.116 km2
Tijdsverschil : +6 / +7 uur t.o.v. Nederland
Taal : Mongools
Geplande periode: 6-22 juli 2016
Japan
Hoofdstad: Tokio
Inwoners: 127,5 Miljoen
Oppervlakte : 377.819 km2
Tijdsverschil : +9 uur t.o.v. Nederland
Taal : Japans
Geplande periode: 2-8 augustus 2016

Weblog


Video van Amsterdam naar Tokyo

15
August
2018
By: Ronald
Post on : Wednesday August 15th 2018 | Post by : Ronald

Van de wereldreis van Amsterdam naar Tokyo is ook een video gemaakt. De half uur durende film geeft leuk weer wat wij zoal onderweg tegen gekomen zijn. Veel kijkplezier.





TOKYO !!!!

08
August
2016
By: Ronald
Post on : Monday August 8th 2016 | Post by : Ronald

Vandaag zijn we na 23.500 kilometers, 21 landen, 28 grensovergangen, 21 keer door de politie staande gehouden, maar zonder bekeuringen, ruim 70 keer getankt per voertuig, 3000 liter diesel voor Brutus en een vergelijkbare hoeveelheid benzine voor de motoren. Een lekke band. Een keer compleet vast gezeten in de modder. Een paar kleine valpartijtjes, maar zonder aanrijdingen HEBBEN WE VANDAAG TOKYO BEREIKT.



Post on : Monday August 8th 2016
Hey Bikkels! Super om te zien en horen dat jullie zijn aangekomen in Tokyo! Heb genoten van jullie reisverhaal.

Post on : Monday August 8th 2016
Doel behaald! Congrats.

Post on : Monday August 8th 2016
Doel behaald! Congrats. Greetzzz, Pascalla

Post on : Monday August 8th 2016
Goed gedaan Allard en vrienden. Gr Huib

Post on : Monday August 8th 2016
Wauw! Gaaf om te horen dat ons oude scheurbakkie aan de andere kant van de wereld is! Well done 💪

Post on : Monday August 8th 2016
Strijders! Goed gedaan mannen :-) Laat het grote nagenieten beginnen... gr Ivanka

Post on : Monday August 8th 2016
Goed gedaan mannen. Ben jaloers op jullie idee en de uitvoering daarvan. Nu weer tanken en dezelfde weg terug ! Jullie kennen de route nu.

Post on : Monday August 8th 2016
Well done!! Leuk dat jullie dit gedeeld hebben.

Post on : Monday August 8th 2016
Geweldig dat jullie dit hebben volbracht en zonder ongelukken in Tokio aan zijn gekomen, wat een prestatie...perfect.!!, Gerrit en Magda

Post on : Monday August 8th 2016
Van harte! Avontuur bestaat nog! Ik heb de hele reis gevolgd en iedere update met veel plezier gelezen. Hartelijke groet, een onbekende avonturier

Post on : Monday August 8th 2016
Hee bikkels grote klasse gefeliciteerd

Post on : Monday August 8th 2016
Knap gedaan. Valt wel op dat op het moment dat jullie Tokyo bereikt hebben, de keizer eraan denkt af te treden. Causaal verband??? Gr Roger Klinkenberg

Post on : Monday August 8th 2016
Chapeau!! Een geweldig avontuur is voor jullie ten einde. Nu nagenieten. Hartelijke groet van Hans en Thea.

Post on : Monday August 8th 2016
Chapeau!! Een geweldig avontuur is voor jullie ten einde. Nu nagenieten. Hartelijke groet van Hans en Thea.

Post on : Monday August 8th 2016
Geweldige prestatie!! Gefeliciteerd!! Mercy & Bert

Post on : Monday August 8th 2016
wauw fantastisch!!! Heb alles wat jullie gedeeld hebben gelezen en ik vind het een geweldige prestatie, liefs, Marlies xxx

Post on : Monday August 8th 2016
Super prestatie!! Grote klasse mannen, gefeliciteerd! Genoten van jullie belevenissen en prachtige plaatjes. Geniet van dit 🔝avontuur! 👍👍🎉🎈🌞🍻

Post on : Tuesday August 9th 2016
Gefelciteerd!! MariaW

Post on : Tuesday August 9th 2016
Het is gelukt! Respect mannen, wat een doorzettingsvermogen! Een geweldig avontuur, wat mij betreft zeker geschikt voor het GBofR! Wanneer komt jullie boek met de 1001 verhalen uit? Groetjes, Wim en Yvonne

Post on : Tuesday August 9th 2016
Gefeliciteerd mannen! Groeten, Gert.

Post on : Tuesday August 9th 2016
Gefeliciteerd!!! En gaat brutus mee terug of blijft hij daar? Groet Dirk.

Post on : Tuesday August 9th 2016
Gefeliciteerd!! groet Sander

Post on : Tuesday August 9th 2016
Top mannen.Gefeliciteerd.Elke dag met heel veel plezier jullie reisverslagen gelezen.Groet Diny en Leo

Post on : Wednesday August 10th 2016
Prachtig! Van harte gefeliciteerd en geniet ervan!

Post on : Wednesday August 10th 2016
welcome to tokyo!!!

Post on : Friday August 12th 2016
Dit was afzien een geweldige prestatie geleverd!!!!! Gefeliciteerd. Groeten, Albert en Lies




Vladivostok

04
August
2016
By: Ronald
Post on : Thursday August 4th 2016 | Post by : Ronald

Vanuit Ulaanbaatar is het 4.000 kilometer rijden over de Trans Sebirian highway. EEn afstand die we ons in Nederland nauwelijks voor kunnen stellen. Aan het eindevan de highway ligt Vladivostok. Vladivostok klonk vroeger op school als een plaats aan het einde van de wereld. Nu staan wij er. We zijn er helemaal naar toe gereden. Fantastisch.





Geloof of bijgeloof

04
August
2016
By: Milko
Post on : Thursday August 4th 2016 | Post by : Milko

Als je lange dagen op de motor doorbrengt zoals nu in Siberia is er veel tijd om na te denken over van alles en nog wat. Heel erg op de weg hoef je niet te letten, het asfalt is goed en het verkeer gedraagt zich redelijk netjes. Soms word je dan wat filosofisch en ga je denken over de zin en onzin van dingen. Zoals geloof en bijgeloof. Op onze reis richting het oosten zijn we door allerlei landen en culturen gekomen waarbij onlosmakelijk je in aanraking komt met een van de grootste bindende factoren tussen mensen hier en dat is vaak het geloof. Toch anders dan in onze grotendeels ontkerkelijkte samenleving. Bijgeloof is volgens Wiki een niet op godsdienst of wetenschap gebaseerd geloof. Volgens mij is geloof als religie ook niet op wetenschap gebaseerd want als iets wetenschappelijk bewezen is is het geen geloven meer maar feit. Wetenschap is gebaseerd op empirie en falsificatie. Zolang er niet bewezen kan worden dat er een God, Allah of hoe je het ook wil noemen bestaat staat geloof voor mij gelijk aan bijgeloof. Ik wil best aannemen dat er een historisch figuur heeft bestaan als Jezus of Mohammed maar daar houdt het dan wat mij betreft wel een beetje op. Laat onverlet dat iedereen vrij staat of dat het in ieder geval vrij zou moeten zijn om te geloven wat je wil en dat je dat moet respecteren (in principe). Geloof is nooit een belangrijk item geweest tijdens onze ontmoetingen. Als je je een beetje houdt aan de lokale gebruiken was het nooit een probleem om een kerk, moskee of tempel te bezoeken. Mensen wilden soms vol trots bijvoorbeeld 'hun' moskee of klooster laten zien. Geloof als religie staat voor mij zoals ik eerder zei dan ook gelijk aan bijgeloof. Bovennatuurlijke of magische krachten toekennen aan iets dat niet bestaat of aan een object. Ook ik maak me daar schuldig aan. Op mijn reis word ik vergezeld door verschillende mascottes/gelukspoppetjes en andere dingetjes. 1 zit permanent op de motor, 1 zit in de bagage en enkelen zitten 'op mijn lijf'. Ze dienen 'ter bescherming' van lijf en leden. Als zodanig hecht ik er waarde aan en raak ik zelfs in paniek als ik ze niet zie of vind maar waarschijnlijk meer doordat ik daarbij denk aan diegenen die mij lief zijn en ze aan mij gegeven hebben dan dat ik ze bovennatuurlijke machten toeken. De enige keer dat ik echt hard gevallen ben met de motor had ik diegenen die ik op mijn lijf draag echter niet op zak. Dus misschien toch.....



Post on : Thursday August 4th 2016
Jet Jet!!! Wat een foto ;-). Jij nu blij??

Post on : Thursday August 4th 2016
Dat was ik trouwens....Carla




Tot de assen in de modder

23
July
2016
By: Ronald
Post on : Saturday July 23rd 2016 | Post by : Ronald

Bij het verlaten van Mongolie passeerden we het laagste punt van het land. Dit meer ligt nog altijd op 500 meter, hoger dan heel Nederland. We dachten een strandje op te rijden bij het meer, maar zakten weg in een zware drassige klei. Brutus zat tot de assen vast. Enkele lokalen te paard kwamen helpen. Zij haalden wat hout voor onder de wielen en hielpen duwen. Na een uurtje ploeteren hadden we Brutus weer los. Gelukkig.



Post on : Saturday July 23rd 2016
Meegemaakt in het zand in Indonesie, ok behulpzame inwoners👍👍👍👍




Mongolie en andere ongemakken

21
July
2016
By: Milko
Post on : Thursday July 21st 2016 | Post by : Milko

Mongolie, het grote onbekende land. Wat wisten we nou eigenlijk van Mongolie. Dat het zo verschrikkelijk groot is en leeg. En dat de wegen voor een groot deel onverhard zijn. Vroeger stond er bij mijn vader een boek in de kast over de wereld met verhalen over verre landen en kleurenfoto's. Mongolie stond er ook in kan ik me herrineren, iets over het worstelen met verschoten foto's van weleer van mannen met kleine pakjes die worstelen en dansen als een adelaar. Maar verder wisten we er toch niet veel van. Het land in komen was al een dingetje, de grens ging dicht. Vanaf zondag 10 juli voor 5 dagen. We horen verschillende verhalen dat het is vanwege het Nadam festival of de ACES meeting. Afijn, gelukkig waren wij op zaterdag bij de grens, dat was dan een mazzeltje maar er stond wel een rij van 300 meter voor die grens waar brutus ook in stond. Wij brutaal naar voren gereden, de locals vonden het geen probleem, die wilden weer en masse op de foto met de motor en hun berijders. De grens zelf was ff een dingetje, een blaffende Rus die een immigratieformulier wilde dat we toch echt niet gekregen hadden bij binnenkomst maar later bleek het te gaan om een stukkie papier dat we gekregen hadden bij binnenkomst in Kirgizie. Ja hallo, dat is een eeuwigheid geleden. Maar toen dat ook opgelost was ging het verder eigenlijk vrij probleemloos. Brutus had ontdekt dat je tegen betaling van 40 dollar aan een local voor kon dringen in de rij dus gelukkig waren die ook nog op tijd binnen. Eerste stop Olgi. Snelweg, lekker hoor. Zalig zijn de onwetenden. Volgende dag Khovd. Eerste stukkie snelweg maar daarna begon de ellende. Modder, zand, kuilen, keien, niet te doen. Wat een drama. Uitgeput in Khovd. De volgende dagen, was wel duidelijk, vooral dit soort bagger. Een ernstige mentale dip besloot mij om mijn motor proberen te vervoeren naar de volgende of daarna volgende halte met een truck of zoiets. Derhalve zat ik de volgende dag met een uit elkaar gehaalde motor in een landcruiser de volgende 440 km naar Altai te overbruggen. Met regen en een 'weg' die mij sterkte in de overtuiging dat ik hier goed aan gedaan had. S'-nachts om 2 uur in Khovd, improvisorisch de motor in elkaar gezet en slapen. Volgende stuk van de route toch zelf proberen, nieuwe rit in een auto denken we onmogelijk en anders is de reis voor mij voorbij. Dus toch maar proberen. Onderweg komen we in een mini dorpje waar ze aan t worstelen zijn. Even denk ik terug aan mijn jeugd en het boek van mijn vader. Een speciaal moment. Later op de dag hebben we weer regen, regen, regen. Alles veranderd in modder, nat zand etc. Dramatisch. 60 km voor Bajanghonkor, het einddoel van de dag zie ik het echt niet meer zitten. Het wordt donker, we zijn tig keer onderuit geslipt, mijn enkel is verdraaid en de 'weg' is nog steeds zwaar zaad. Wilco wil perse in een hotel slapen en zo ploeteren we voort met alle verlichting aan, Wilco voor me rijdend waarna we met een gangetje van 15 km/uur de stad bereiken. Thuisfronten waren enigszins ongerust want die hadden nog steeds geen eindboodschap gehad dat alles goed was. De boys waren met brutus naar de stadsgrens gereden en stonden ons op te wachten om ons te escorteren naar het hotel. Zij hadden voor eten en drinken gezorgd. Het volgende probleem met de motor dient zich aan. Het achtertandwiel heeft nauwelijks nog tanden. Eigenlijk willen we zo snel mogelijk naar Ulaanbator waar een KTM garage zit. Op zich loopt de motor nog goed en onderweg naar UB passeren we de afslag naar Karkorum waar een groot klooster ligt dat we eigenlijk toch wel willen zien. Dat betekent wel 150 km echter meer draaien met een al verrot tandwiel. Toch maar besloten om het risico te nemen. Gelukkig stort het weer van de regen en hebben we tot nog toe nog nauwelijks een fatsoenlijke droge dag gehad in Mongolie. We slapen in een super-ger met kamerbreed tapijt em airconditioning die vandaag dienst doet als verwarming. Volgende dag klooster erg mooi. Gelukkig komt het volgende probleem met de motor er alweer aan, voor de tigste keer de uitlaat. Zo rij ik later die dag met teveel decibels en een medium-rare rechter been Ulaanbator in. KTM garage nog niet zo 1-2-3 gevonden maar uiteindelijk lukt het. Alle onderdelen uiteraard weer niet op voorraad. Bestellen kan wel maar gezien de eerdere ervaringen met de ringen in Kazachstan zeggen we dat er andere oplossingen voor moeten komen. Er wordt een hotel voor ons gezocht en de motoren gaan nu nog mee naar het hotel, de volgende dag de garage in. Ketting en tandwielen een probleem want de huidige ketting past niet op de tandwielen. Dan maar een nieuwe ketting maar daarvoor moeten de voortandwielen worden afgeslepen want anders past dat ook weer niet. Voor de uitlaat gaat de motor voor de 5e keer uit elkaar en er wordt weer een noodoplossing gemaakt met metalen ringen en asbestdraad etc. Ik wil het allemaal niet meer zien. UB is prettig om te verblijven. Modern centrum. Lekker eten, mooiere vrouwen etc. Maar na 4 dagen is het wel welletjes en moeten we door, ook al omdat we definitief uitsluitsel hebben gekregen van Mototrails over de boot naar Japan. We gaan mee!!! We moeten dus wel op tijd in Vladivostok zijn. UB uit eerst naar turtle rock en het bizarre Djenghis Khan monument en daarna door richting Ondorhaan. De weg is nog goed maar de afstand is te groot en we redden het niet, kamperen in het wild dus. De volgende dag dan maar meer kilometers maken, maar dit maakt het wel een dag van bijna 400 km. Gelukkig is de weg een dikke rode streep op de kaart. Ja een dikke rode streep door de plannen want snel na Ondorhaan houdt de weg op en gaan we het weiland in. Nog redelijk te rijden overigens doordat het droog is. Een kleine nederzetting onderweg om wat te drinken komt in zicht en 3 kilometer buiten het dorp knal ik keihard onderuit met een gangetje van zo'n 60 per uur. Elleboog stuk door pak heen maar niks gebroken. Wachten tot Wilco terugkomt om de boel weer op te hijsen en bibberend doorrijden naar het dorp. Het is al laat en het halen van het einddoel wordt erg moeilijk, dit ligt nog 200 km ver en het is al na vieren. Meteen na vertrek uit het dorp begint het te storten van jewelste. Meteen glij ik weer onderuit in een hoop zand. De weg veranderd in een glijbaan van modder en nat zand. We rijden nu in een soort kolonne. Brutus voorop, ik in het midden en Wilco blijft gelukkig achter mij. Zo glibberen en glijden we een paar uur door totdat we in the middle of fucking nowhere een gehucht zien. Slapen kunnen we er ook alhoewel het lang duurt voordat we daar uitsluitsel over hebben. Morgen maar weer verder kijken. Volgende dag droog en aan de andere kant van het dorp ligt ook een weg, lijkt op een snelweg in aanbouw. We pakken wat van deze stukjes totdat we bijna van de weg af worden getorpedeerd door een boze wegwerker met een wals. Ploeteren in het nog natte zand dan maar totdat opeens als een fata morgana een snelweg opduikt met perfect asfalt. Zo hebben we een heerlijk laatste 80 kilometers. Morgen gaan we Mongolie uit, waarschijnlijk geen snelweg en een behoorlijke afstand van 220 km. Ik zal er niet rouwig om zijn als ik in Rusland ben. Mongolie heeft mijn hart niet gestolen. Mongolie was voor mij het grootste ongemak.



Post on : Thursday July 21st 2016
Milko, veel reisverhalen heb ik gelezen over Mongolië maar deze is wel heeel boeiend. Ik volg jullie "op de voet". Wil (van Ronald)

Post on : Friday July 22nd 2016
succes mannen!! Leuk om alles mee te lezen. groet Sander

Post on : Saturday July 23rd 2016
Mooi allemaal hoor. Wat een avonturen en uitdagingen. Heerlijk om mee te lezen. Hartelijks van Maria




Aanvaring met een steppen-arend

21
July
2016
By: Ronald
Post on : Thursday July 21st 2016 | Post by : Ronald

Tijdens onze reis door Mongolie komen we ook verschillende dieren tegen. Grote kuddes schapen en geiten maken zich meestal uit de voeten als wij er aan komen. Kuddes koeien en paarden zijn vaak moeilijker te vermurwen. Kamelen houden een veilige afstand. Op weg naar Choibalsan zat er een jonge steppen-arend op de weg. Milko reed voorop en ging er van uit dat het beest tijdig weg zou vliegen. Dat deed hij te laat. In de beweging weg te komen raakt de roofvogel de spiegel en klapt tegen de helm aan. Een flinke klap. Milko kon gelukkig overeind blijven. Het beest heeft de klap overleeft. Na eerst even dizzie geweest te zijn, krabbelde het jonge dier weer wat op. Milko was alleen flink geschrokken.



Post on : Thursday July 21st 2016
Ach wat een lieverdje,vervelend voorval. Tot mails weer!👍👍👍

Post on : Sunday July 24th 2016
Ach wat een lieverdje,vervelend voorval. Tot mails weer!👍👍👍




Standbeeld Chinggis Khaan

21
July
2016
By: Ronald
Post on : Thursday July 21st 2016 | Post by : Ronald

Net buiten Ulaanbaatar staat het indrukwekkend grote standbeeld van Chenggis Khaan. Het beeld is veertig meter hoog. Al van afstand zie je Chinggis te paard al staan. In de staart van het paard zit een lift. Via het lijf van het paard kun je tot op het hoofd van het paard komen. Hiervandaan heb je uitzicht over de omgeving, maar ook op Chingges Khaan zelf. Indrukwekkend.





Herstellen van de voertuigen

18
July
2016
By: Ronald
Post on : Monday July 18th 2016 | Post by : Ronald

De slechtexwegen en in het bijzonder de slechtexwegen in Mongolië hebben hun tol geëist. De achtertandwielen van de motoren waren compleet versleten bij het binnenrijden van Ulaanbaatar. Gelukkig kon de KTM dealer ze vervangen. Ook de Landrover dealer in Ulaanbaatar moest aan de bak. De linker voor veer was gebroken. Zij hebben de veren aan de voorzijde vervangen. Hierdoor staat Brutus weer wat hoger op zijn wielen.





Kloosters van Mongolie

18
July
2016
By: Ronald
Post on : Monday July 18th 2016 | Post by : Ronald

Tijdens de communistische periode was het Boeddhisme verboden. Veel kloosters zijn toen gesloopt. Toch hebben sommige tempels de sloophamer weten te ontwijken. Het Erdene Zuu klooster in de oude hoofdstad Kharkhorin is hier een mooi voorbeeld van. Prachtige Boeddhistische tempels met daarin de Boeddha van het verleden, heden en de toekomst. Ook in Ulaanbaatar liggen nog kloostercomplexen ingeklemd tussen de hoge flatgebouwen. Monniken bidden hier nog iedere dag. Bijzonder om dit mee te maken.



Post on : Saturday July 23rd 2016
Dat zal zeker indrukwekkend zijn!




Eerdere berichten

Ons volgen:

Meld je aan en volg ons. Je ontvangt een emailtje bij ieder nieuw bericht op onze website

De reis is helaas al voorbij. Je kunt ons niet meer volgen. Als je meer informatie wilt hebben over de reis of vragen hebt, kun je via het contact formulier contact opnemen.






Eerdere berichten

Video van Amsterdam naar Tokyo
TOKYO !!!!
Vladivostok
Geloof of bijgeloof
Tot de assen in de modder
Mongolie en andere ongemakken
Aanvaring met een steppen-arend
Standbeeld Chinggis Khaan
Herstellen van de voertuigen
Kloosters van Mongolie
Mongools worstelen
De wegen in Mongolie
De grens over met Mongolie
De Altai mountains
Op onderdelen wachten in Semey
Zwaailicht in het schemer
De waterdoorkruising
Het Konsay lake Kazachstan
Overnachten in een yurt
Over de helft
De Pamir highway
vijfenhalf uur aan de grens
De 10.000 kilometer gepasseerd
Khiva, Buchara en Samarkand
Kamperen in niemandsland
Door to hell
Vast op de Kaspische zee
Afscheid van Georgië
feestdag in Tiblisi
Door naar Kazbegi
Er gaat een lampje branden ...
Reageren?
De kerk van Kazbegi
Op naar Ushguli
Offroad naar Ushguli
Zijn jullie van Hiero naar Tokio?
Rijbewijs weer terug
De kop is er af
Via Albanie naar Griekenland
Montenegro
Het is begonnen...
De start
Vertrek vanaf het Oosterdok
De laatste loodjes en het uitzwaaien
De laatste week voor vertrek
De versnellingsbak demonteren
Japan in vogelvlucht
Proefdraaien in de Ardennen
Over 100 dagen : Kazachstan
De spanning neemt toe
De ferry vaart niet meer
De eerste visa zijn binnen
Midlifecruiser.com
De voorbereidingen zijn in volle gang
Video Pamir Highway
Nog precies 100 dagen tot vertrek
Het eerste visum
De grote visa-puzzel
Een snorkel op de auto
Sleutelcursus
Tokio of Tokyo?
De gaskrater van Turkmenistan
Reageren nu mogelijk
Nog precies één half jaar
Vierde bijeenkomst
Daktent gemonteerd op de auto
Auto gekocht
Nog precies 200 dagen
Video Mongol Rally
Proefrit Landrover Discovery 1
Welke kleur moet het worden?
Landkaarten aangeschaft
Eerste bijeenkomst
Eindbestemming wordt Tokio

Contact opnemen



Van Hiero naar Tokio
Deelnemers
Allert Stolp
Milko de Jonge
Wilco Troost
Ronald van der Veer
Email
info@vanhieronaartokio.nl

F.A.Q.


Regelmatig worden wij benaderd door enthousiaste avontuurlijke reizigers die bezig zijn met de voorbereidingen van een wereldreis. Veelal komen de vragen overeen. Hiernaast hebben we de meest voorkomende vragen beantwoord. Staat jouw vraag er nog niet bij, stel je vraag via het contact formulier of emailadres hierboven. We vinden het ook leuk om te horen of onze ervaringen jullie op weg geholpen hebben.

Veel succes met de voorbereiding!

Q: Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
A: Alle goede ideeën ontstaan in het café. Met de auto naar Kaapstad? Naar China?. Uiteindelijk kwamen we op de eindbestemming Tokyo. Het globale idee werd concreter en concreter en tenslotte realiteit.

Q: Wat was jullie route?
A: Nederland – Duitsland – Oostenrijk – Slovenië – Kroatië – Bosnië en Herzegovina – Montenegro – Albanië – Griekenland – Turkije – Georgië – Azerbeidzjan – boot over Kaspische zee – Turkmenistan – Oezbekistan – Tadzjikistan – Kirgizië – Kazachstan – Rusland (Altai Mountains) – Mongolië – Rusland – Zuid Korea – Japan

Q: Hoe zijn jullie van Rusland naar Japan gekomen?
A: Oorspronkelijk waren we van plan om via Shakelin te reizen en via het noorden Japan binnen te komen. In 2015, één jaar voor onze reis, stopte deze veerdienst. Er bleef één alternatief over van Vladivostok naar Sakaiminato (via Donghae in Zuid Korea). Deze veerdienst werd uitgevoerd via DBS Cruise Ferry.

Q: Wat hebben jullie met de voertuigen gedaan in Japan?
A: Na aankomst in Japan hebben we de auto en de twee motoren in de haven van Yokohama afgeleverd. De voertuigen zijn in een container geplaatst en per schip terug naar Nederland vervoerd. Na tweeënhalve maand waren de voertuigen weer in Nederland. Contactpersoon Peet van Dam. Contact opnemen kan via de website https://www.yamaniacs.nl/xtra-reis-advies. Advies is gratis, transport kan geregeld worden.

Q: Wat kost het transport van de voertuigen terug naar Nederland?
A: Info over kosten van transport is op te vragen via de website https://www.yamaniacs.nl/xtra-reis-advies.

Q: Hoe hebben jullie de voertuigen verzekerd buiten het dekkingsgebied van de groene kaart?
A: In Nederland hebben wij één assurantiekantoor kunnen vinden in verzekeringen (Assurantiekantoor Alessie in Rotterdam, www.alessie.com), echter destijds konden voertuigen ouder dan 15 jaar niet verzekerd worden. Ook kun je per land een verzekering afsluiten (en in sommige landen is dit verplicht aan de grens). Het probleem is echter dat je geen idee hebt waar je voor betaalt en wat de dekking is. Wij hebben geen passende oplossing kunnen vinden en waren niet overal verzekerd.

Q: Welke Visa hadden jullie nodig en hoe hebben jullie dit aangepakt?
A: In 2016 hadden wij negen visa nodig, t.w. Turkije, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan incl Pamir Highway permit, Kirgizië, Kazachstan, Rusland double entry en Mongolië. De richtlijnen aan aanvraagprocedures voor visa veranderen regelmatig. Check zelf de recente voorwaarden per land. Zo schijnen tegenwoordig meer landen aan online aanvraag te ondersteunen. Wij hebben alle procedures op een rijtje gezet, inclusief de geldigheidsduur van een afgegeven visum. Op basis hiervan hebben we een volgorde bepaald in de aanvragen. Gemiddeld kost een aanvraag twee weken per land. Het visum voor Mongolië echter was “maar” 90 dagen geldig na afgifte. Deze hebben we in de laatste week gehaald. Voor Turkmenistan is een officiële uitnodiging nodig en moet het bezoek aan het land als een tour geboekt zijn (zie ook transit-visum Turkmenistan). Wij hebben dit geboekt via Stantours. Voor Rusland hebben we het visum geregeld via rusreis.nl/rusischevisum.nl.

Q: Hadden jullie een internationaal rijbewijs en internationaal kentekenbewijs?
A: Een Internationaal rijbewijs kan in landen buiten Europa vereist worden. In Japan is het verplicht om te kunnen tonen alvorens je de weg op mag. Het internationaal rijbewijs kan eenvoudig verkregen worden bij de ANWB. Een internationaal kentekenbewijs hadden wij ook, maar hebben we niet gebruikt tijdens de reis. Dit kentekenbewijs is ook bij de ANWB te verkrijgen.

Q: Hebben jullie last gehad van criminaliteit of diefstal?
A: Niet noemenswaardig. Eén reserve binnenband van een motor is in Kirgizië van het dak van de auto gestolen.

Q: Hebben jullie je ergens onveilig gevoeld?
A: Nee eigenlijk niet. Niet qua criminaliteit en/of bedreiging en ook niet in het verkeer.

Q: Hadden jullie een Carnet de Passage voor Japan?
A: Een Carnet de Passage is een soort borgsom voor een voertuig. Het geeft de overheid de garantie dat het voertuig ook weer wordt uitgevoerd en niet in het land verkocht wordt. Voor Japan, maar ook Iran en India, is een Carnet de Passage verplicht, al hanteren landen verschillende bedragen als borgsom. In 2016 was het Carnet de Passage voor Japan 2.500,-. Het Carnet kan afgesloten worden bij de ADAC, de Duitse ANWB (www.adac.de)

Q: Hoe is de kwaliteit van de brandstof onderweg?
A: Het voelt wat vreemd als iemand met een jerrycan diesel uit zijn eigen schuur aan komt lopen. Geen idee wat de kwaliteit is, hoe lang het er al staat en waar het precies vandaan komt. We hebben het risico maar genomen en hier geen problemen mee gehad. De benzine heeft per land een ander octaan gehalte. Soms moest het gezeefd worden.

Q: Klopt het dat het lastig is om diesel te verkrijgen in Oezbekistan?
A: Ja, in Oezbekistan wordt nauwelijks diesel verkocht. Veel auto’s, bussen en vrachtwagens rijden op gas. Het is aan te raden om extra diesel mee te nemen in jerrycans. In Turkmenistan, het land voor Oezbekistan, is het niet toegestaan om jerrycans te vullen. Wij hadden vier 20L. jerrycans bij ons. Twee voor benzine voor de motoren en twee voor diesel voor de auto. Dit was voldoende.

Q: Hadden jullie een transit-visum voor Turkmenistan?
A: Nee. Bij een transit-visum moet je binnen 72 uur het land weer verlaten hebben. Ook kan dit alleen als je Turkmenistan over land binnen komt. Doordat wij met de boot vanuit Baku arriveerden, was het niet mogelijk om een transit-visum aan te vragen. Voor het gewone visum is een uitnodiging en een georganiseerde tour verplicht. Wij hebben dit geregeld via Stantours.

Q: Wat hebben jullie met de auto gedaan? Is hij te koop?
A: Na de wereldreis is Brutus, de auto, nog één keer naar de Noordkaap geweest en heeft rond gereden in Oost Europa. In 2018 is de auto verkocht. Op dit moment is de auto niet te koop.

Q: Hoe hebben de planning van jullie reis aangepakt?
A: Op basis van de gemeenschappelijk verlofmogelijkheden, hadden we 100 dagen voor de reis. Wij hebben de reis opgedeeld in vier brokken. Amsterdam – Kaspische Zee, Kaspische Zee – Ulaan Bataar, Ulaan Bataar – Vladivostok en Japan. Voor de eerste drie brokken hebben we vier weken per blok ingepland. Uitgangssituatie 80 dagen rijden, 20 dagen rust. Per blok zijn we leuke bezienswaardigheden en avontuurlijke routes gaan uitzoeken. Hier is uiteindelijk de route door ontstaan. Dit leidde tot een meer gedetailleerde planning, die onder andere geholpen heeft bij het aanvragen van de visa. De planning was opgesteld per dag. Niet per se om iedere dag verplicht de route af te leggen, maar het gaf ons wel inzicht op we op schema lagen en de inspanning voor de komende dagen. We hebben zowel voor als achter gelegen op het schema.

Q: Zouden jullie dingen anders doen in de voorbereiding, met de huidige kennis?
A: Als je het nog een keertje doet, gaat de voorbereiding vast sneller, maar echt anders zouden we het niet doen. Hooguit misschien meer tijd reserveren voor de reis. De reisindicatie van google bleek in de bergen en op onverhard terrein onbetrouwbaar. Hier hadden we veel meer tijd nodig dan via google gemeld. Op goede verharde wegen klopt de indicatie redelijk.

Q: Hebben jullie ergens spijt van?
A: Spijt is een groot woord, maar op veel plaatsen zou je langer willen blijven om alle ervaringen beter op je in te laten werken. Aan de andere kant zou een planning langer dan 100 dagen de reis onmogelijk gemaakt hebben omdat niet iedereen zo lang van het werk weg kon blijven.

Q: Zijn jullie in aanraking gekomen met politie of justitie?
A: Ja, hier ontkom je bijna niet aan. In totaal zijn we alleen al met de auto 21 keer aangehouden. Soms omdat we de verlichting niet aan hadden, soms omdat we de verlichting wel aan hadden. Meestal was het enkel voor controle en registratie. Eénmaal zijn we aangehouden omdat we 131 gereden zouden hebben. Toen we vragend naar onze Landrover keken, mochten we al snel door. Die snelheid zit niet in Brutus. Drie aanhoudingen hadden enig recht van spreken. Het doorkruisen van een doorgetrokken streep, een overschrijding van de maximale snelheid en het tegen het verkeer inrijden op een rotonde *). In alle gevallen hebben we net zo lang gedaan dat we het niet begrepen, dat we weer door mochten. In Oezbekistan kregen we bij de grens een boete van 20 dollar omdat een grappig licht erotisch whatapp filmpje op de telefoon gevonden werd (de telefoon werd bij de grens gecontroleerd!)
*) Waar de weg licht naar rechts en naar links af boog, gaf de navigatie aan: links aanhouden. Het bleek echter dat ze bedoelde: neem op de rotonde de derde afslag. We reden tegen het verkeer in de rotonde op en hadden direct politie achter ons.

Q: Hebben jullie problemen ervaren bij grensovergangen?
A: Iedere grensovergang betekent formulieren invullen, procedures volgen en controle van de voertuigen. Soms moest er ook betaald worden voor wegenbelasting, verzekering of een bijdrage aan de brandstof (Turkmenistan). Al met al tijdrovende processen. Problemen ontstaan vooral als er veel mensen een grens over willen. Dan kan het uren duren voordat je aan de beurt bent. Eenmaal konden we Turkmenistan wel uit, maar de grenspost van Oezbekistan was al gesloten. Overnachting tussen de grensposten was het gevolg. Check de openingstijden goed en ook de lokale tijd.

Q: Was overal een overnachtingsplek en restaurant voorhanden?
A: In de steden was altijd wel een overnachting en eetgelegenheid te vinden. Soms uit de Lonely Planet, soms via Booking.com en soms gewoon vragen naar een hotel. In de gebieden tussen de steden is hebben we ook gekampeerd. Hier was eten niet altijd vanzelfsprekend. Zo hebben we drie dagen op een boot gezeten, tussen grensposten gestaan en in een woestijn gekampeerd. We hebben gebruik gemaakt van instant kant-en-klaar maaltijden (Adventure Food bijvoorbeeld van Bever)

Q: Waarom zijn jullie om China heengereden? Dit is toch om?
A: China was ons oorspronkelijke doel, maar tijdens de voorbereidingen bleek dat het lastig is om zelfstandig met motoren door China te reizen. In China reis je onder begeleiding en een motor kan eenvoudig bij de begeleiding wegrijden. Om deze reden hebben we om China heen gereden.

Q: Hoe lang hebben jullie er over gedaan?
A: Precies 100 dagen en in die periode hebben we 24.000 kilometers afgelegd. De 100 dagen was precies zoals vooraf gepland.

Q: Hoeveel reden jullie gemiddeld per dag? Reden jullie iedere dag?
A: Als je de afstand deelt door het aantal kilometers, kom je op 250 kilometer per dag uit. In Europa konden we langere afstanden rijden. Ook hebben we gekozen om enkele dagen niet te rijden. De meeste dagen waren we zo’n vijf tot zes uur onderweg. In Mongolië waren uitzonderingen waar we voor 200 kilometer ruim twaalf uur nodig hadden.

Q: Hebben jullie pech gehad met de voertuigen?
A: In 24.000 kilometer rijden gebeurt altijd wel iets. Van de auto viel al snel de verwarming en even later ook de airco uit. We zijn een kentekenplaat verloren. De voorvering is gebroken, de uitlaat is er onder uit gevallen en de laatste weken hebben we met een lekke koppakking gereden. De motoren hadden ook problemen. Een kapotte accu, een afgebroken gashendel, losgeschoten kabeltjes en een kapotte uitlaat. In Mongolië bleken de tandwielen van de ketting totaal versleten. Alles kon gerepareerd worden, soms provisorisch.

Q: Hoe hebben jullie het onderhoud geregeld van de voertuigen tijdens de reis?
A: Voor de auto hebben we eenmaal halverwege een onderhoudstop gepland in Osh, Kirgizië. Filters en olie vervangen. Dit hebben we bij een lokale garage gedaan. De motoren hadden twee onderhoudstops nodig in Xiva en in Almaty. Dit onderhoud werd zelf gedaan bij een KTM dealer.

Q: Hebben jullie ook reservematerialen meegenomen als voorzorg?
A: Het is een beetje koffiedik kijken wat er kapot kan gaan aan de voertuigen. De meest kwetsbare onderdelen hebben we extra meegenomen. Bijvoorbeeld aan aandrijfstang, thermostaat en v-snaren. Veel andere ongemakken kunnen onderweg bij een garage vaak wel opgelost worden. Wij hadden een overzicht van Landrover dealers en KTM dealers mee.

Q: Is er ooit ruzie ontstaan tussen jullie?
A: Hoewel we elkaar best wel eens liever achter het behang zouden willen plakken, hebben we tijdens de reis geen ruzie onderling gehad. Iedereen was zich er van bewust dat dit ons gezamenlijke einddoel zou schaden.

Q: Hebben jullie afspraken gemaakt over “Samen uit, samen thuis”?
A: Hoewel geen fijn onderwerp vooraf, hebben we hier afspraken over gemaakt. Wat te doen bij medische problemen en bij serieuze technische mankementen? Het is beter om hier vooraf afspraken over te maken, dan pas onderweg. We hebben de afspraak gemaakt dat wel maximaal één week wachten en dan door reizen onder voorwaarde dat de achterblijver(s) veilig is en zich zelfstandig kan redden. De motorrijders hebben er bijvoorbeeld qua bagage er rekening mee gehouden dat zij zelfstandig door konden rijden, mocht de auto uitvallen en visa versa.

Q: Zouden jullie het weer doen?
A: Ja, al misschien niet iedereen weer op de motor

Q: Hoe navigeerde jullie, met kaarten of met een navigatiesysteem?
A: Wij hebben allemaal gebruik gemaakt van Garmin navigatie met open source kaarten (omdat Garmin niet het gehele gebied dekt). Hierdoor hadden we dezelfde route opties. Door de coördinaten uit de navigatie door te geven per sms, konden we de locatie van bijvoorbeeld een hotel doorgeven naar achterblijvers. De navigatie werkte verrassend goed, zelfs op de onverharde zandpaden van Mongolië. SMS-jes kwamen soms pas na uren aan. Naast de navigatie hadden we ook papieren kaarten bij ons. Deze gebruikte we vooral om de route voor meerdere dagen uit te stippelen en minder onderweg.

Q: Zijn jullie wel eens verkeerd gereden?
A: Ach, dat gebeurt wel eens, maar de navigatie rekent snel weer een alternatief. Sporadisch reden we tegen het verkeer in of een werkvak op met wegwerkzaamheden. Eénmaal zijn we in de klei weggezakt en moest de auto met lokale hulp weer ontzet worden.

Q: Zijn jullie andere reizigers tegengekomen?
A: Overal kom je andere reizigers tegen. In de hotels ontmoetten we ook reizigers die de andere kant op reizen. Het is leuk om ervaringen aan elkaar uit te wisselen. Nederlanders kom je overal tegen. Of het nu mensen zijn die drie jaar op reis zijn of iemand die lopend op weg naar Beijing was.

Q: Was het lastig om in ieder land aan lokaal geld te komen?
A: Verschillende landen, verschillende valuta’s. Geld wisselen was niet zozeer het probleem. Het was soms lastiger om in te schatten hoeveel geld je nodig hebt per land. Meestal stopten we vlak voor de grens om het resterende geld aan diesel te besteden. Ook hebben we onderweg geld gewisseld met tegemoetkomende reizigers.

Q: Waren er voldoende geldautomaten beschikbaar of hadden jullie contant geld mee?
A: Wij hadden contant geld bij ons in zowel dollars als euro’s. Dollars bleek in de “stannen” het handigste. In veel landen in Azië was geld opnemen alleen mogelijk in de grotere steden. Ook de hotels in de steden accepteerde credit cards. Tussen de steden ben je meer op contant geld aangewezen.

Q: Zijn jullie ziek geweest?
A: Iedereen van ons heeft wel eens een dag gehad waarbij hij zich niet lekker voelde. Ieder op andere lokaties maar veelal in Oezbekistan en Tadzjikistan. Meer dan een dag is dit bij niemand geweest. Het heeft ook onze route en planning niet beïnvloed.

Bezienswaardigheden


Oostenrijk - Kehlsteinhaus
Slovenië - Castle Ljubljana
Kroatië - Plitvice
Kroatië - Dubrovnik
Bosnië en Herzegovina - Oude brug Mostar
Montenegro - Baai van Kotor
Montenegro - Mausoleum
Albanië - Shkoder
Albanië - Rozafa Castle
Albanië - Kasteel Kruja
Albanië - Skanderbegplein Tirana
Albanië - Et'hem_Moskee
Albanië - Berat
Griekenland - Meteora
Griekenland - Metsovo
Griekenland - Thessiloniki
Griekenland - Aggitis Cave Drama
Turkije - Paard van Troje
Turkije - Safranbolu
Turkije - Amasya
Turkije - Sumela klooster
Georgië - Ushguli
Georgië - Kazbegi klooster
Armenië - Akhtala Monastery
Azerbeidzjan - Mud vulcano
Azerbeidzjan - Baku Flame Towers
De Ferry van Baku naar Turkmenbashi
Azerbeidzjan - Ferry Baku
Turkmenistan - Mausoleum Turkmenbasi
Turkmenistan - Ashgabat
Turkmenistan - Gaskrater
Oezbekistan - Moynaq Ship Graveyard
Oezbekistan - Xiva
Oezbekistan - Buchara
Oezbekistan - Registan plein
Tadzjikistan - Dushanbe
De Garan Chashma hotsprings langs de Pamir Highway
Tadzjikistan - Garam Chashma hotsprings
Tadzjikistan - Pamir Highway
Tadzjikistan - Bibi Fatima hotsprings
De universiteit van Osh
Kirgizië - Osh University
Kirgizië - Son Kul Lake
Kirgizie - White House Biskek
Kirgizië - Kerk van Karasol
Kazachstan - Charyn Canyon
Het centrale plein in de hoofdstad Ulaanbaatar
Mongolië - Ulaanbaatar
Mongolië - Turtle Rock
Mongolië - Genghis Khan Monument
Japan - Imperial Palace
Japan - Tokio